Det bästa av Polen?

Efter en kväll av TP-frossa, spruckna knogar och blött hår så är jag nu hemma igen för att snabb-packa min väska. Ikväll flyger jag nämligen till Polen. I hela mitt liv har jag besökt Polen med samma ögon; jag har gått på museum, träffat släkten, shoppat och förstås ätit en massa mat. Idag har jag tänkt lite på vad Polen egentligen har att erbjuda i kulturväg, i huvudstaden borde ju rimligtvis finnas ett ganska stort utbud, eller? Deras populärmusik är visserligen inte något att skryta med och för att göra en grov generalisering så är de mest populära musikstilarna metal och hip-hop. På den klassiska fronten ser det mycket bättre ut, av tradition finns det många duktiga instrumentalister och kompositörer  och en av nationens största stoltheter är utan tvekan Frédéric Chopin. Förutom det klassiska kan man också lyssna på någon av de många musik-poeterna som började dyka upp på 70-talet, förutsatt att man förstår vad de sjunger kanske. Det finns också en del bra jazz. 
 
Men de fronter som polackerna generellt är bäst på är när det kommer till litteratur och film. Fantastiska poeter (där jag tidigare nämnt Szymborska), journalisten Ryszard Kapuściński och kreativa regissörer där några namnkunniga är Wajda, Kieslowski och Polanski. Detta inlägg börjar nu närmast likna ett slags name-dropping-företag men meningen var inte att göra någon djupgående analys utan bara just brainstorma för egen skull. Just det man får inte glömma tecknad polsk film, är det så att de gråa öststaterna för det mesta är bättre på att göra färgglad barnfilm? Jag tycker det känns som en rimlig teori. Hurra för ett über-generaliserande och onyanserat inlägg, hurra!

När jag kommer hem igen planerar jag att göra en lista på 2008s bästa album och konserter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0