En lista

Listor är bra. Ibland föraktar jag människor som gör listor på kvällen innan de lägger sig över vad de ska uträtta nästa dag. Sedan följer deras dagar ett trevligt mönster och de vet alltid exakt vad som kommer att hända härnäst. Detta förakt bör nog snarare tolkas som avundsjuka, jag gör aldrig sådana listor. Men att göra en liten, otroligt subjektiv lista på årets bästa musikhändelser känns som en helt rimlig prestation från min sida:

2008 års 10 bästa album
1. Wildbirds & Peacedrums - The Snake
2. Esbjörn Svensson Trio - Leucocyte
3. Mogwai - The Hawk is Howling
4. Detektivbyrån - Wermland
5. Anja Schneider - Beyond the Valley
6. Zeigeist - The Jade Motel
7. Glasvegas - Glasvegas
8. M83 - Saturdays = Youth
9. Kavinsky - Blazer
10. Frida Hyvönen - Silence Is Wild

2008 års bästa konserter
1.  The Streets, Roskildefestivalen
2.  Explosions in the Sky, 6/5 Debaser i Malmö
3.  Hojfen Balagan, 9/6 hemma på min gräsmatta (även bra 30/11 mejeriet)
4.  Shantel & Bucovina Club Orkestar, Roskildefestivalen
5.  Zeigeist, Emmabodafestivalen
6.  Wildbirds & Peacedrums, Malmöfestivalen
7.  Avishai Cohen Trio, 4/10 Mejeriet i Lund
8. Justice, Emmabodafestivalen
9. Chemical Brothers, Roskildefestivalen

2008 års bästa låtar
1.  It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry - Glavegas
2.  För sent för Edelweiß - Håkan Hellström
3. Goin' to Acapulco -Jim James & Calexico (fr filmen I'm Not There)
4. If I Had A Heart - Fever Ray (!!!)
5. Come Fly With Me (Sinatra cover) - Anna Ternheim
6. re: Stacks - Bon Iver

Retroaktivt bra låtar som jag lyssnat mycket på under året
1. Just Like Honey - The Jesus & Mary Chain
2. Believe, Beleft, Below - Esbjörn Svensson Trio
3. A French Love (Naked Version) - Anna Ternheim
4. Vem kan segla förutan vind - Jan Johansson
5. In White Rooms - Booka Shade
6. Nocturne In D Flat Major Opus 27 No. 2 - Frédéric Chopin
7. Racing Like a Pro - The National
8. Smash - Avishai Cohen
9. The Only Moment We Were Alone - Explosions in the Sky
10. Travel is dangerous - Mogwai (som vanligt)


En ganska oplanerad lista som bara poppade upp i huvudet. Egentligen borde jag skriva en liten motivering på vissa av dem. Min retro-lista är mig mer kär, och jag tycker att 2007 var en fin årgång. Sammanfattningsvis måste jag säga att 2008 inte var ett speciellt bra musikår. Men 2009 kommer att bli det! Vi ser fram emot The Knife's Darwin-opera, Karins soloprojekt Fever Ray, Radio Dept.'s två år försenade release och en massa spännande turnéer, festivaler och Best-Of-plattor...
RIP Esbjörn Svensson. Hans dödsfall bidrog till en markant nedgång på den genomsnittliga kvalitén på jazz i världen.



Roskildefestivalen i år, finfina grejer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0