fulkultur är finkultur, leve tv-serien!

Dagens usla väder gjorde mig idag helt enkelt tvungen att sitta inomhus och titta på Twin Peaks innan jag stack till gymmet. Det är lustigt med dessa kultserier, och jag måste säga att jag är inte riktigt säker på vad det är som gör dem så intressanta. Jag har aldrig varit en sådan som maniskt suttit och följt TV-serier, jag har inte ens en TV. Men de senaste åren har jag funnit charmen i detta nöje. 
 Det hela började med Riket av Lars von Trier, bland det bästa som gjorts för tv. Sen tittade jag lite på Lost för att det var den stora grejen då, (jag kan inte förstå hur den fortfarande finns!), någon säsong Nip/Tuck som jag gillade för den var så jävla sjuk.
  Men nu är det alltså Twin Peaks som gäller. TP är schysst på det sättet att Lynch (reg) håller en bra distans till det han gör, många amerikaner fattade inte det och tog tydligen serien på största allvar. Emellanåt blir det också riktigt obehagligt, de som har sett Inland Empire och Mulholland Drive förstår säkert vad jag menar när jag säger Lynch-stämning. Vanvettiga ansikten som hånskrattar och stilla kamera på t.ex en takfläkt, detta i kombination med musiken brukar bygga upp en riktigt creepy stämning. Det är väl säkert inte ok att säga att man gillar tv-serier, det är guilty pleasures. Men men, tråkigt med folk som bara låtsas att de inte ser på dem när de i själva verket egentligen sitter inne med en massa säsongs-boxar. HAHA
Ett obehagligt element i TP; Bob!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0