off-topic

Gott nytt år och välkommen till 2009! Nyårsafton var mysig i år också. Varje gång jag vaknar efter kl 11 känner jag mig som en dålig människa som bara sover bort mitt liv. Idag vaknade jag 12, alltså hade jag redan låtit 12 timmar av det nya året flyta förbi, varav jag ägnat 8 timmar åt sömn. Usch.

En tradition i min familj är att se på nyårskonserten som sänds på TV direkt från Wien och när vi som bäst sitter där fäller min far, efter en stunds empirisk iakttagelse, kommentaren om könsfördelningen i orkestern; "Nästan alla är ju män, spelar kvinnor så dåligt?". Varpå resten av familjen genast ger honom mothugg för att försvara kvinnorna. Just Wienerfilharmonikerna är ett specialfall då den från året den startades 1842 inte hade en enda kvinnlig medlem förrän 1997 men än idag skymtar inte nämnvärt många kvinnor på orkesterstolarna. Av vad jag kan döma så är det som vanligt mest män som blir kända proffsmusiker, och det gäller inte bara inom den klassiska genren som nog alla vet. Det beror inte på att män generellt sett är bättre utan på hur samhället faktiskt ser ut, traditionen att män ska kunna hävda sig osv. Det smärtar mig att det på folkhögskolor i Sverige ofta finns särskilda "tjejlinjer", det skulle inte behövas men jag vet att det än så länge kanske är nödvändigt ont. När gick på gymnasiet så hade vi otaliga diskussioner hur mycket bättre män var på att spela. När jag lyssnar på exempelvis Chopin, min favorit av kompositörer för pianomusik, så hör jag direkt om det är en kvinnlig eller manlig pianist som tolkar hans verk. Och jag vet inte vad det beror på, det är inte att det låter sämre men kvinnor och män spelar på olika sätt. Kan man inte bara nöja sig med att det är så och sluta jämföra i onödan?

Nog av mitt amatör-genus-analyserande. Nu ska jag ta en långpromenad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0