Lurendrejare

Mycket i livet går ut på att övertyga sig själv om olika saker. Motivation för att studera, läsa, springa, vakna etcetc. Jag har börjat göra det till ett litet experiment med mig själv att se vilka resultat jag kan nå genom att lura mig själv. Ibland handlar lurandet helt enkelt om att göra någon liten ritual som gör att man betingar sig till att bli motiverad till vad det nu är man måste göra. 

Ett bra exempel är min "innan-löpning-ritual", som alltid måste ske på samma sätt, annars blir det oftast inget pass. Jag ska ha ätit lunch eller middag innan, morgonpass är uteslutet. Efter maten måste det gå minst två timmar. Sedan klär jag mig långsamt i joggingmundering, sitter en stund i mina kläder och fortsätter med det jag sysslar med för tillfället. Strumpor på sist. Sätter upp håret. Gurglar vatten. Smörjer läpparna. Går på toa. sen UT! De fyra sista stegen är absolut viktigast, när jag gjort detta finns ingen återvändo, då är min kropp inställd på löpning.

När jag läser (jag älskar visserligen att läsa, men behöver faktiskt motivation ibland ändå) brukar jag mäta mina framsteg i sidnummer. 42 är nästan 45. 45 är nästan 50 och då har jag läst en sjättedel av boken och då kommer det att ta så och så lång tid att läsa ut hela boken om jag inte skulle sluta nu. Det där med siffrorna tillämpar jag för övrigt på allt annat också. Siffror och statistik går min hjärna på så lätt. Fantastiskt om man vill lura sig själv till framgång alltså.

I grova drag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0