Fundering

Är spontanitet det samma som kreativitet? Hur komplementerar rationalitet och spontanitet varandra, och är kreativitet de bådas motsats?

När jag först hörde frågeställningen tyckte jag att det fanns ett självklart svar, men efter att ha kommit fram till att alla tre begreppen oftast leder fram till en handling, så var jag inte säker längre. Jag visualiserade det hela inom mig som ett tre-dimensionellt diagram där rationaliteten och spontaniteten utgör två-dimensionella kurvor antingen uppåt eller nedåt, kreativiteten ligger som en konstant tjock linje framför de övriga, i en annan dimension.  Även frågan om spontaniteten är ett hinder för kreativiteten är en väldigt intressant fråga att fundera kring.
Välkomna tillbaka till den skrivande Helvetestratten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0